tisdag 17 januari 2012

Nome, Alaska

Nome är en liten stad i södra Sewardhalvön kust vid Berings hav.
Cirka 6 251 kilometer öster om Stockholm i Sverige.

Ortens läge i Alaska
Red pog.svg


Länge sen under 1800-talet fanns inte Nome. Mest var eskimåer som kallas Inupiat.
På sommaren år 1898 kom tre män. Det var en norsk och två svenskar. De kallades >>De tre lyckliga Svenskar>> Norske heter Jafet Lindeberg och var ledare i gruppen. De två svenskar heter Erik Lindblom och John Brynteson.



















De hittade massa guldklimp i en bäck. 
På Anvil City Square står tre statyer som föreställer >>De tre lyckliga Svenskar.>> 

Sen år 1900 blev Nomes storstad. Över 20 000 människor kom till Nome med ångbåtar för att gräva guld.
Sen de har hittat guld åker de hem igen men några stannar kvar för att vila, sova eller bo. 
Där nere är en bild av Nome på 1900-talet.
^^ Nome 1900 ^^

^^ Nome 1907 ^^

Nome finns kvar idag. På olika ställer i staden finns några byggnad som är från 1900-talet. Nu bor cirka 3700 invånare.
Det är en bild som var fotat på 2000-talet. Till höger är Nome, till vänster är flygplatsen och mitten är hamn.

Den 31 juli år 2012 reste jag och mina föräldrar till Nome för jag önskade det och vill veta lite fakta historia. Det var mycket annorlunda än hemma i Sverige. Det var massa hus, inga trafikljus, lite bilar och mycket annat men det var också mycket vacker stad och jag har alltid drömt att bo i en sånt stad i någonstans i Sverige.

Där nere har jag lite bilder från vår resa i Nome.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar